PMS-Förbundet | Medicin
80
page-template-default,page,page-id-80,page-child,parent-pageid-75,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Läkemedel som gör att man inte får någon ägglossning kan också hjälpa mot PMS och PMDS. Ett exempel är p-piller. Men för vissa blir besvären värre av de hormoner som finns i preventivmedel. De modernaste p-pillren fungerar oftast bättre än andra.

En annan medicin som kan funka är vätskedrivande läkemedel som delvis blockerar effekten av vissa hormoner. Man brukar ta medicinen 1-2 veckor före mens. Övriga dagar tar man ingen medicin.

En effektiv behandling mot PMDS är antidepressiva läkemedel. Då tar man dem under perioden före mens då man känner av PMDS. Om man tar antidepressiva läkemedel vid PMDS funkar de annorlunda mot om man skulle använda samma medicin vid en depression. Är man deprimerad kan det ta ett tag innan tabletterna verkar. Vid PMDS hjälper de oftast inom något dygn. Läkemedlen är receptbelagda och behöver skrivas ut av en läkare.