PMS-Förbundet | Därför startade vi förbundet
1
post-template-default,single,single-post,postid-1,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Därför startade vi förbundet

PMS borde uppmärksammas på samma sätt som cirkusfamiljen Bronett annonserar sina cirkusnummer: ”Med största möjliga tysssstnad”.
Fast ordet i detta fall är allvar.
Därför att PMS och PMDS bör verkligen tas på största möjliga allvar.
Just därför har vi skapat PMS-förbundet, för att sprida information och kunskap.

Många har lärt sig att hantera sin PMS och det finns hjälp att få.
Det kan vara svårt att prata om PMS de dagar när man känner sig tjock, ful, uppblåst, bråkig, förbannad, gråtfärdig, har ångest och kanske till och med vill dö. Det kan vara svårt att komma ihåg hur det kändes när det var som mörkast även fast det bara för en dag eller några timmar sedan.

Som en av kvinnorna i gruppen berättade att hon sa till sin man:
”Du kan ju faktiskt välja att lämna mig men jag måste vara kvar i det här”.
För att nästa dag känna sig euforisk över att hon mår bra och helt säker på att känslan från i går aldrig kommer tillbaka. En annan kvinna vittnar om tidigare vardagskaos med inställda möten, avbokade fester och sjukskrivning men att hon i dag tagit kontroll över tillvaron med hjälp av mediciner och genom att ha stenkoll på sin menscykel.
Det finns glädjande nog olika sätt att tackla PMS, beroende på hur den yttrar sig.
Känns det som om PMS tar kontroll över ditt liv gäller det att få tag i en läkare som är insatt och kan göra en bra bedömning och ge dig den rätta hjälpen.
PMS-förbundets ambition är att inom en snar framtid kunna tipsa om kliniker och andra ställen knutna till PMS. Planen att skapa ett forum dit anhöriga kan höra av sig med frågor eller synpunkter. PMS påverkar ditt äktenskap och dina andra relationer – arbetskollegor, vänner och andra medmänniskor.
Karin Adelsköld, komiker och journalist och initiativtagare till PMS-förbundet har berättat väldigt öppet i både tv och radio om sin PMS. Ofta får hon utlopp för sin negativa energi genom att omvandla den till något positivt på ståuppscenen.
– Där kan jag härja lite som jag vill, menar hon.

Inga kommentarer

Sorry, the comment form is closed at this time.